افزایش برنامه های روتین ورزشی به بیش از پنج ساعت در هفته باعث کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا در میانسالی می شود

3مه 2021 - محققان گفتند: حفظ یک برنامه ی روتین ورزشی، خطر ابتلا به فشار خون بالا را در میانسالی کاهش می دهد.

در حال حاضر، دستورالعمل های بهداشتی به بزرگسالان توصیه می کند که هر هفته حداقل دو ساعت و نیم ورزش را با شدت متوسط  انجام دهند.با این حال، یک مطالعه جدید به سرپرستی بیمارستان های کودکانBenioff وابسته به دانشگاه کالیفرنیا سان فرانسیسکو(UCSF) نشان داده است که افزایش سطح فعالیت ورزشی به بیش از پنج ساعت در طول هفته می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامتی فرد در مراحل بعدی زندگی او داشته باشد.

در این آزمایش که به مدت 30 سال ادامه داشت، 5000 بزرگسال 18 تا 30 ساله شرکت داشتند. از همه آنها خواسته شده بود تا عادت های ورزشی، سابقه پزشکی، میزان نوشیدن الکل و کشیدن سیگار خود را ثبت کنند. علاوه بر این، تیم تحقیق فشار خون، کلسترول و وزن آنها را در طول آزمایش اندازه گیری کرد.

با تمرکز بر روی 17.9 درصد از افرادی که ترجیح می دادند حداقل 5 ساعت در هفته در جوانی ورزش کنند، مشخص گردید که خطر ابتلا به فشار خون بالا در مراحل بعدی زندگی برای این افراد 18 درصد کمتر است. این خطر حتی در افرادی که در 60 سالگی به تمرینات خوب ورزشی خود ادامه می دادند، کمتر بود.

گروه بندی شرکت کنندگان همچنین بر اساس نژاد و جنسیت، نتایج جالبی را به همراه داشت.یافته ها حاکی از آن بود که مردان سیاه پوست در سالهای جوانی خود در مقایسه با مردان سفید پوست همتای خود فعالیت بیشتری دارند. اما، هنگامی که به سن 60 سالگی می رسند، سطح فعالیت آنها کاهش می یابد.

نویسنده اصلی این مقاله، دکتر جیسون ناگاتا ، از بخش پزشکی نوجوانان و جوانانUCSF ، گفت: اگرچه پسران سیاه پوست در جوانی ممکن است در ورزش بسیار مشارکت داشته باشند، اما عوامل اقتصادی اجتماعی، محیط های زندگی و مسئولیت های شغلی یا خانوادگی ممکن است از ادامه ی فعالیت ورزشی آنها تا بزرگسالی جلوگیری کند.

سطح ورزش مردان سفیدپوست پس از رسیدن به سن 40 سالگی افزایش و تثبیت شد و فعالیت زنان سفید پوست در سی سالگی کاهش یافت، اما تا رسیدن به 60 سالگی ثابت ماند.

نویسنده ارشد این مقاله، دکترKirsten Bibbins-Domingo ، از گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستیUCSF ، افزود: نتایج حاصل از آزمایشات کنترل شده تصادفی و مطالعات مشاهده ای نشان داده است که ورزش فشار خون را کاهش می دهد، این موضوع نشان می دهد که تمرکز بر روی ورزش به عنوان یک راهکار برای کاهش فشار خون برای همه بزرگسالان، با نزدیک شدن به میانسالی مهم است.

او افزود: نوجوانان و کسانی که در اوایل دهه ی بیست سالگی هستند ممکن است از نظر جسمی فعال باشند اما این الگوها با افزایش سن تغییر می کنند. مطالعه ما نشان می دهد که حفظ فعالیت بدنی در بزرگسالی، در سطوح بالاتر از آنچه قبلا توصیه شده بود، ممکن است از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

یافته های این مطالعه در مجله آمریکایی پزشکی پیشگیری منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/may/increasing-exercise-routines-to-more-than-five-hours-a-week-reduces-midlife-hypertension.html